Siemię lniane źródłem zdrowia

Medycyna naturalna ma liczne grono swoich zagorzałych zwolenników. Są jednak tacy, którzy sceptycznie podchodzą do starych metod leczenia i zapobiegania chorobom. Tymczasem, wpływ na nasze zdrowie ma wszystko, co jemy i pijemy. Niewielu wie, że suplementy diety, a także niektóre leki zawierają związki chemiczne, które naturalnie występują w roślinach. Zbawienne właściwości naszej bogatej flory znano już setki lat temu i z powodzeniem były wykorzystywane we wzmacnianiu organizmu. Tym razem przypomnimy o dobroczynnym działaniu lnu.
Siemię lniane jest bogatym źródłem witamin, minerałów oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Jak większość pestek, zawierają cenną witaminę B17 (amigdalinę), która ma właściwości antynowotworowe, a także regulujący pracę jelit błonnik. Wystarczą dwie-trzy łyżki stołowe dziennie, aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminy z grupy B, cynk, żelazo, fosfor i kwas foliowy niezbędny w procesie tworzenia komórek nerwowych.

Właściwości

Zmielone i gotowane siemię rewelacyjnie wpływa na układ trawienny, ponieważ ochrania przewód pokarmowy i śluzówkę żołądka. Z tego powodu jest szczególnie polecane osobom, które mają chorobę wrzodową. Powstały kisiel świetnie regeneruje skórę i włosy- len działa jak dobry krem nawilżający i odżywczy, dlatego bardzo często znajdziecie go w popularnych kosmetykach.

Przyrządzanie wywaru

Siemię najlepiej kupować w postaci niezmielonej. Zmielone ziarna szybko się utleniają i tracą swoje cenne właściwości, dlatego lepiej kruszyć je samemu w domu, np. w młynku do kawy. Do garnka z wodą wsypujemy około trzech łyżek nasion i zalewamy wodą (około pół szklanki). Gotujemy powoli do momentu, aż woda zamieni się w kisiel. Taka miksturę zjadamy. Surowe, zmielone nasiona można również dodawać do wszystkich potraw, ponieważ nie zmieniają ich smaku.

Oprócz nasion lnu poleca się także tłoczony z nich olej. Należy spożywać go na zimno i przechowywać w lodówce, ponieważ (tak jak zmielone nasiona) szybko traci swoje dobre właściwości. Najlepiej dodawać go sałatek warzywnych zamiast zwykłego oleju słonecznikowego.

Related posts